Recensies

De eerste indruk die dit boek maakt, is die van een reisgids door Rusland, Mongolië, China en Zuidoost-Azië. Niets is minder waar. De auteur reist weliswaar per trein door genoemde landen, maar niet met de bedoeling de lezer toeristisch veel wijzer te maken. De hoofdmoot van dit boek gaat over de stand van zaken betreffende het communisme en socialisme in deze landen. Hoe staat het ervoor met het communisme en socialisme in deze neoliberale wereld? Voor de auteur, en waarschijnlijk ook voor de lezer, is dit boek een geestelijke reis door de geschiedenis van het socialisme.

Nederlandse Bibliotheek Dienst

Lekker dik reisboek dat in elke bagage past. Ook al gaat het misschien over landen die niet direct op je netvlies staan, laat dat je niet weerhouden. Voor mij waren grote delen van het boek een feest van herkenning. Zoals we inmiddels van EJG zijn gewend, een gedegen verhaal met uitgebreide achtergrondinformatie, landkaart en mooie kleurenfoto’s die het tot een volwaardig boek maken. Kortom, goed voor menig plezierig leesuurtje!

Wombat nieuwsbrief

De nieuwe Groeskamp is zoals altijd een mix van reisbelevenissen (grotendeels per trein) en een intellectuele verkenning. Dit keer onderwerpt Groeskamp “links” aan zijn kritische en belezen observaties: hoe pakte socialisme, communisme, stalinisme en maoïsme nu echt uit? Met de “Rode spoorlijn” reist de lezer dus niet alleen langs Goelags en killing fields: Groeskamp neemt hem/haar mee in de Nederlandse veranderende tijdgeest en actuele politieke desillusie. Is “De Rode spoorlijn” dan nog wel een reisboek? Ja, maar wel een zware. Eentje die past bij Groeskamps afkeer van de oppervlakkige backpacker. Hijzelf reist dan ook met een schoudertas.

Ghana Verkeersbureau

De beelden die Groeskamp uit zijn PC tikt zijn vaak ronduit depressief. De doden, de strafkampen, de wreedheid, de ellende en verschrikkingen spatten van de pagina’s. Zijn er geen positievere verhalen te vertellen over hoe het nu gaat? Dat had de hoofdmoot moeten worden met achtergrondinformatie als tweede. Ik zou zeggen. Schrijven kun je wel. Dus produceer nu eens een echt reisboek.

Aziatischetijger.nl